جمعه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۳
نقشه سایت صفحه نخست

 
 
 
 

 قوانین و مقررات ملی 

 

 
دومین گزارش عملیات مقابله با آلودگی نفتی در سواحل دیلم
بر اساس گزارش ارسالی، با نشت نفت خام بر اثر شکستگی لوله انتقال نفت در تاریخ 8/11/89 در حد فاصل 25 کیلومتری بندر دیلم، اعزام تیم کارشناسی اداره بندر بوشهر ازطریق زمینی وپایش آلودگی ساحلی درحاشیه و زمینهای محل ترکیدگی لوله صورت پذیرفت. آلودگی دراین روز به دریا سرایت نکرده بود. پرسنل شرکت نفت درحال مسدود نمودن نشتی و ایجاد سد در مسیر ریزش سیلاب نفت بودند.
 
pollution deilam-1
محل شکستگی لوله انتقال نفت خام 8/11/89
 
با اعلام نشت شدید آلودگی به دریا در تاریخ 13/11/89 ، تیم کارشناسی بهمراه بالگرد اعزام و آلودگی شدیدی بطول حدودا  25 کیلومتر و عرض کیلومتر در منطقه دریایی دیلم مشاهده شد. تیم بررسی سانحه در دفتر عملیات باحضور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تشکیل و هماهنگیهای لازم با کلیه ارگانهای دریایی منطقه جهت اعزام شناور های مخصوص و تجهیزات صورت گرفت.
تیم دوم مقابله با آلودگی اداره بندر در تاریخ 15/11/89به منطقه برای پایش مجدد اعزام شد و با رویت چندین لکه بزرگ نفت درد اخل حوضچه، با تیم شرکت نفت، آلودگی تا بعدازظهر مهار و جمع آوری گردید و تمامی مواد نفتی جمع آوری شده به مکانی که توسط شهرداری دیلم مشخص گردیده بود، انتقال داده شد. پاکسازی آلودگی توسط تیمهای شرکت نفت درساحل ادامه یافته و قسمتی از ماسه آلوده ساحل به محل دپو منتقل شد. با اتمام پاکسازی لکه های نفتی در سطح دریا، تیمهای مقابله باآلودگی اداره کل بنادر و دریانوردی به بوشهر برگشتند. در تاریخ 16/11/89 بدلیل بارش باران عملیات پاکسازی توسط شرکت نفت متوقف گردیده بود.
 
pollution deilam-2
 ورود مواد نفتی به سواحل دیلم 13/11/89
 
pollution deilam-3
وسعت آلودگی در سواحل دیلم 13/11/89
 
pollution deilam-4
 
به منظور پایش مجدد آلودگی کارشناسان مقابله با آلودگی دریایی اداره بندر و همچنین یک فروند بالگرد با حضورمدیرکل بندر، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان و مسئولین سایر ارگانهای استان در روز یکشنبه مورخ 17/11/89 به منطقه اعزام شدند. طی بررسی، عدم وجود لکه های نفتی در دریا اعلام و طی مذاکره با نماینده شرکت نفت و گاز گچساران در ساعت 1400 تیم پاکسازی ساحل متعلق به شرکت نفت مجددا فعالیت پاکسازی را آغاز نمودند. در تاریخ 18/11/89 پاکسازی مناطقی که امکان دسترسی توسط ماشین آلات سنگین وجودنداشت ازنیروی انسانی استفاده شد.

 

pollution deilam-5 

 

 pollution deilam-6

 
pollution deilam-7
 
 
 برای مشاهده کلیپ آلودگی بر روی فایل های زیر کلیک کنید.
 
کلیپ آلودگی دریا-1 کلیپ آلودگی دریا-2
کلیپ آلودگی حوضچه دیلم کلیپ آلودگی ساحل دیلم
 کلیپ آلودگی خط ساحلی  کلیپ آلودگی ساحل تفریحی
 
 
 
 
 
 

 اولین گزارش آلودگی نفتی در منطقه دیلم (استان بوشهر)

 
با اعلام ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری بوشهر در مورخ 8/11/89 مبنی بر وقوع آلودگی نفتی در نزدیکی بندر دیلم، کارشناسان مقابله با آلودگی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از طریق خشکی و دریا به منطقه اعزام گردیدند که نتایج بازدید حاکی از نشت نفت از خط لوله انتقال در حد فاصل 25 کیلومتری بندر دیلم و نشت مواد نفتی بوده است.
در پی بارش باران در تاریخ 13/11/89 در منطقه یاد شده مواد نفتی سرازیر شده به رودخانه از طریق سیلاب به دریا وارد گردیده و موجبات آلودگی شدید دریا و ساحل منطقه گردیده است.
حوضچه بندر دیلم با استفاده از تجهیزات اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نسبتاً پاکسازی شد و سواحل بندر دیلم با همکاری و هماهنگی کلیه دستگاههای ذیربط شامل استانداری بوشهر، اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمانهای وابسطه به وزارت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی در حال پاکسازی می باشد، گزارش تکمیلی متعاقباً ارسال خواهد شد.
 
به منظور پایش و انجام عملیات مهار آلودگی و جمع آوری مواد نفتی از دریا از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات ذیل صورت پذیرفته است.
  • اعزام بالگرد و واحدهای جستجو به منطقه یاد شده به منظور پایش منطقه و بررسی میزان آلودگی ایجاد شده
  • تدوین طرح اجرایی نحوه انجام عملیات مهار و جمع آوری مواد نفتی از دریا و ساحل
  • تشکیل تیم های مقابله با آلودگی و اعزام تیم های یاد شده به همراه تجهیزات مربوط به منطقه
  • اعزام یدک کش، بارج، مولتی کت به همراه بومهای اقیانوسی، ساحلی و رودخانه ای، اسکیمر، پاورپک و سایر تجهیزات جانبی به منطقه آلودگی.
 خاطر نشان می گردد به خاطر شرایط بد جوی و سرعت بالای باد تقریبی 35 تا 40 نات،تجهیزات یاد شده نتوانستند به پاکسازی دریا بپردازند و طوفان و جهت جریان آب باعث شد تا مواد نفتی به ساحل وارد شدند.
 

 تصویر هوایی از آلودگی نفتی در منطقه دیلم- 13/11/89

 

 

 IMG_3671-1


IMG_3781-1

 

 

IMG_3822-1


IMG_3827-1


 

IMG_38234-1


 

 

IMG_3751-1

 

 

 

 تصویر هوایی از آلودگی نفتی در منطقه دیلم (استان بوشهر)- 14/11/89

 

IMG_3867-1


IMG_3877-1
 

IMG_3884-1

IMG_4083-1

IMG_4111-1

IMG_4137-1

IMG_3867-1





 

 

    پرواز عملیاتی بالگرد برای پایش هوایی از آلودگیهای نفتی

 اولین پرواز عملیاتی یک فروند بالگرد Bell مدل AB-212 برای پایش هوایی از آلودگیهای نفتی در مناطق خارک و ابوذر (در شمال خلیج فارس)، روز چهارشنبه مورخ 17/9/89، ساعت 00: 09 از بوشهر انجام گردید. این پرواز در  راستای قرارداد منعقده فی مابین سازمان بنادر و دریانوردی و سرویسهای حمل و نقل صورت گرفت.
  • مدت این پرواز جمعاً 2 ساعت و 30 دقیقه به طول انجامیده است.
  • منطقه تحت پوشش گشت هوایی نزدیک به 6000 کیلومتر مربع برآورد می شود.
  • در مسیر پرواز یک هیات 7 نفره متشکل از معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از بوشهر به جزیره خارک انتقال یافتند.
  • در مسیر گشت هوایی از جزیره خارک به منطقه نفتی ابوذر دو نفر نمایندگان بنادر از بوشهر و خارک در پرواز حضور داشتند و عملیات پروازی را مدیریت نمودند.

در خلال گشت هوایی از مناطق نفتی خارک و ابوذر آلودگیهای نفتی که ناشی از نشت نفت خام از تاسیسات فلات قاره بوده است مشاهده گردید که از آنها مستندسازی (تصویربرداری و عکسبرداری) شده است.

helicopter-pollution1
 


helicopter-pollution2
 

helicopter-pollution3
 

 


« روش هماهنگی برای درخواست پرواز بالگرد »
 
الف) پروازهای اضطراری
پروازهای اضطراری با بالگرد فقط برای ماموریتهای SAR و برخی (شرایط خاص) درخصوص مقابله با آلودگیهای محیط زیست دریایی تعریف شده است.
برای درخواست و انجام این قبیل ماموریتها، مسئولین مجاز MRCC ها و معاونین دریایی و بندری بنادری که دارای بالگرد می باشند، مستقیماً بالگرد مورد نیاز را از پایگاههای هوادریا طبق فرمت مخصوص و روشهای تدوین شده که قبلاً ارسال گردیده است، درخواست و ماموریتهای اضطراری را اجرا و مراتب را همزمان با تلفن و سپس با نمابر به اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی اعلام نمایند.
 
ب) پروازهای عادی
کلیه پروازهای گشت برای کشف، پایش و مقابله با آلودگیهای دریایی که شرایط اضطرار ندارند و همچنین سایر ماموریتهایی که نیاز به پرواز بالگرد دارند، به عنوان پروازهای عادی تلقی می شوند و برای درخواست و انجام آن هماهنگیهای قبلی با اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی مورد نیاز است.
درخواست های مکتوب با امضاء معاونین دریایی و بندری یا مدیر کل بندر متقاضی به شماره نمابر: 84932190 یا 88651117 ارسال گردد.
درخواست پرواز در اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی بررسی و مجوز به بندر مربوطه اعطاء می گردد. MRCC ها طبق فرمت مخصوص و روشهای تدوین شده نسبت به درخواست و انجام پرواز از پایگاههای هوادریا اقدام خواهند کرد.
 
ج) شماره های تماس
(1)      شماره تلفن های اختصاصی جهت هماهنگی در وقت اداری در روزهای کاری عبارتنداز:
                                                84932171-021                   84932173-021
                                                3223065-0912                   84932175-021
(2)      تلفن هماهنگی برای روزهای تعطیل و ساعات غیراداری 3223065-0912 (آقای تهرانی) اعلام می گردد.
 
د) هماهنگ کننده متمرکز
مسئولین هماهنگ کننده متمرکز در اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی، آقایان: محمد میرنژاد و اصغر تهرانی معرفی می شوند.

 

 AB 212

 بالگرد بل  AB-212 

 

SH 3D

 بالگرد تری دی  SH-3D

 

 

 

کابوس آلودگی در خلیج فارس 

 

یک منبع آگاه در سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به مقاله منتشره در روزنامه  کار و کارگر در شماره روز شنبه مورخ 10/11/88  با عنوان «کابوس آلودگی در خلیج فارس» اعلام نمود:

 

 

روزنامه کار و کارگر در شماره روز شنبه مورخ 10/11/88 طی مقاله ایی با عنوان «کابوس آلودگی در خلیج فارس» بیان نموده است که:

«طبق آمارها در سال 2006 کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان، 28 درصد نفت دنیا را تولید کرده‌اند و روزانه 17 میلیون بشکه نفت از طریق کشتیها از تنگه هرمز جابجا شده است. در این بین همه ساله شاهد نشت بیش از 75 میلیون تن نفت به این پهنه آبی هستیم که همین امر موجب شده سازمان بین المللی دریانوردی، این منطقه را در سال 2007 بعنوان منطقه ویژه دریایی اعلام کند»

با توجه به آمارهای اغراق آمیز و غیرواقعی ارائه شده در این مقاله، در این خصوص ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

الف) همانند بسیاری از مناطق دریایی جهان، خلیج فارس نیز در دهه‌های اخیر تحت تاثیر فعالیتهای توسعه صنعتی - اقتصادی گسترده‌ای قرار گرفته که در نتیجه وقوع سوانح آلودگی در آن امری اجتناب ناپذیر بوده است. با این حال دولتهای ساحلی و به تبعیت از آنها، سازمانها و دستگاههای ملی مربوطه در هر کشور باید حداکثر تلاش خود را برای دستیابی به توسعه پایدار و عاری از آلودگی محیط زیست به منظور حفاظت و صیانت از این میراث بزرگ منطقه ای را بعمل آورند. بدیهی است این موضوع منحصر به کشتیها و کشتیرانی نبوده و لازم است توجه زیادی به منابع آلاینده ساحلی و شیوه بهره برداری از منابع و ذخایر زیربستر در خلیج فارس بعمل آید.

ب)  ارائه آمارهای اغراق آمیز و غیرواقعی آن هم بدون ذکر منبع موضوع نگران کننده ای است که مطبوعات باید در هنگام انتشار مقالات به آن توجه داشته باشند.

در ارتباط با اعداد و ارقام ارائه شده در این مقاله باید توجه داشت که از مجموع حدود 17 میلیون بشکه نفت صادر شده توسط کشورهای منطقه خلیج فارس بخشی از آن از طریق بنادر جنوب غربی کشور عربستان در دریای سرخ بارگیری و صادر می گردد و حدود 14 میلیون بشکه یا کمتر از طریق پایانه های نفتی دریایی در خلیج فارس به خارج از آن انتقال داده می شود. اگر این عدد را با مقدار آلودگی اعلام شده یعنی 75 میلیون تن در سال (حدود 450 میلیون بشکه) مقایسه و تقسیم نماییم، عدد حاصل نشان دهنده حجمی معادل نشت مقدار 14/32 روز نفت صادراتی از کشورهای منطقه در سال به دریا می‌باشد.

14/32=       450 (میلیون بشکه نفت ریخته شده در سال)

               14 (میلیون بشکه صادرات روزانه نفت) 

             

بدیهی است نشت چنین حجم عظیمی از نفت خام در سال امری محال و غیرممکن است. این مقدار نفت (450 میلیون بشکه) معادل نفت بارگیری شده توسط حداقل150 کشتی سوپرتانکر خیلی بزرگ یا 300 کشتی سوپرتانکر بزرگ می‌باشد که نشان دهنده ابعاد غیر واقعی بودن ارقام ارائه شده در این مقاله است.

 بعلاوه آمار سوانح آلودگی نفتی در جهان نشان می‌دهد در سه دهه گذشته میانگین سالانه ریزش هیدروکربن‌ها به دریا در تمام آبهای سطح زمین ناشی از منابع مختلف از جمله خشکیها، نشتهای طبیعی، حمل و نقل دریایی، اکتشاف و استخراج نفت و نزولات جوی در حدود 2 میلیون تن در سال بوده که با توجه به اقدامات جهانی این مقدار نیز رو به کاهش می‌باشد.

 

ج) سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان مرجع ملی دریانوردی کشور با همکاری سایر نهادهای ذیربط ملی نظارت مستمری بر فعالیتهای دریانوردی بین‌المللی در پهنه آبهای کشور جمهوری اسلامی ایران داشته و تلاش مستمری را برای ارتقای حفاظت از محیط زیست دریایی و پیشگیری از وقوع سوانح آلودگی بعمل آورده است. الحاق کشور به معاهدات بین المللی مربوط به پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا، اجرای الزامات بین المللی و تلاش برای توسعه و اعمال مقررات ملی به منظور کاهش آلودگی ناشی از کشتیها و تاسیسات دریایی از جمله اهداف و اقدامات مهم این سازمان در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی کشور بوده است



  قانون‌ حفاظت‌ از دریا و رودخانه‌های‌ مرزی‌ از آلودگی‌ با مواد نفتی‌  مصوب‌ 14/11/1354 

درخصوص‌ آلودگی‌ آب‌ دریا و رودخانه‌های‌ مرزی‌ قانونی‌ در سال‌ 1354 به‌ تصویب‌ مجلس شورای ملی وقت ‌رسید که‌ بر اساس‌ آن‌ آلوده‌ کردن‌ رودخانه‌های‌ مرزی‌ و آبهای‌ داخلی‌ و دریای‌ سرزمینی‌ ایران‌ به‌ نفت‌ یا هر نوع‌ مخلوط نفتی‌ خواه‌ توسط کشتیها و خواه‌ توسط سکوهای‌ حفاری‌ یا جزایر مصنوعی‌ و یا توسط لوله‌ها و تاسیسات‌ و مخازن‌ نفتی‌ واقع‌ در خشکی‌ یا دریا ممنوع‌ شده ‌است‌ (ماده‌ 2).

 

بر اساس‌ ماده‌ 3 این‌ قانون‌ کشتیهای‌ نفتکش‌ با ظرفیت‌ ناخالص‌ 150 تن‌ و بیشتر و سایر کشتیهای‌ غیر نفتکش‌ با ظرفیت‌ ناخالص‌ 400تن‌ و بیشتر که‌ در آبها یا بنادر ایران‌ رفت‌ و آمد می‌نمایند مکلف‌ به‌ تنظیم‌ و نگاهداری‌ «دفتر ثبت‌ نفت» می‌باشند و افسر یا افسران‌ مسئول‌ کشتی‌ باید وقایع‌ مندرج‌ در ماده‌ 4 را بلافاصله‌ پس‌ از وقوع‌ به‌ طور کامل‌ در دفتر ثبت‌ نفت‌ درج‌ نمایند.

 

 براساس‌ ماده‌ 19 مسئولیت‌ اجرای‌ قانون‌ بعهده‌ وزارت‌ راه‌ و ترابری‌ و وزارت‌ دادگستری‌ بوده‌ و آئین‌نامه‌های‌ مربوط به‌ قانون‌ را سازمان‌ بنادر و کشتیرانی‌ با مشارکت‌ سازمان‌ محیط زیست‌ و شرکت‌ ملی‌ نفت‌ ایران‌ تهیه‌ خواهند نمود.

 

مقام‌ صلاحیتدار اجرای‌ این‌ قانون‌ از طرف‌ وزارت‌ راه‌ و ترابری‌، سازمان‌ بنادر و دریانوردی‌ می‌باشد (ماده‌ 11).  براساس‌ ماده‌ 14 مسئولین‌ آلودگی ‌مکلفند کلیه‌ هزینه‌هایی‌ را که‌ از طرف‌ مقامات‌ صلاحیتدار و یا به‌ دستور آنان‌ و توسط عاملین‌ دیگر به‌ منظور محدود کردن‌ آثار آلودگی‌ و رفع‌ آن‌ به‌ عمل‌ می‌آید، بپردازند.

شایان ذکر است متن قانون مذکور از سال 1385 با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست و ارگانهای ذیربط مورد بازنگری قرار گرفت و در مردادماه سال 1389 با نام قانون حفاظت از دریا و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی به مواد نفتی تصویب شد. 

برای دیدن متن قانون سال 54 در اینجا کلیک کنید

 

 

 

 



[ Powered By RADCOM ]